W ostatnich latach konopie włókniste zyskały na popularności w Polsce, zarówno w kontekście zastosowań przemysłowych, jak i konsumpcyjnych. Jednakże rosnąca popularność tego produktu spotkała się z kontrowersyjnym podejściem ze strony Urzędu Celno-Skarbowego, który w wielu przypadkach traktuje wszystkie konopie włókniste jako tytoń do palenia, podlegający akcyzie.
Ta interpretacja prawna budzi wiele wątpliwości, nie tylko wśród przedsiębiorców i konsumentów, ale również wśród ekspertów prawniczych. Niniejszy artykuł ma na celu dokładne zbadanie tej kwestii, rozważenie różnych perspektyw oraz przedstawienie argumentów wskazujących na potrzebę zmiany obecnej praktyki.
Akcyza na susz konopny CBD 2023
29.11.23
Załóżmy, że jesteśmy świadkami typowej kontroli celno-skarbowej w sklepie oferującym produkty z konopi włóknistych. Inspektorzy wchodzą do sklepu, gdzie głównymi produktami są oleje, suplementy, kwiaty konopi włóknistych oraz akcesoria dla pacjentów medycznej marihuany. Mimo braku dowodów na to, że sprzedawane konopie służą do celów innych niż przemysłowe lub spożywcze, inspektorzy szybko kategoryzują je jako wyroby tytoniowe, wymagające opłacenia akcyzy.
Jednym z często stosowanych przez kontrolerów celno-skarbowych sposobów działania jest próba nabycia sprawdzającego, przeprowadzana przed właściwą kontrolą znaków akcyzy. Kontrolerzy, ubrani po cywilnemu, odwiedzają sklep i próbują nabyć susz CBD konopi włóknistych, często zadając prowokacyjne pytania, takie jak “A jak się to pali?” czy “Jak mogę to zapalić?“.
(Ostatnio dokonują również zakupów za pobraniem przez stronę sprzedawcy lub marketplace)
Po otrzymaniu paragonu, kontrolerzy ujawniają swoją tożsamość i podają prawdziwy powód kontroli, brak znaków akcyzy na zakupionym produkcie.
Przedsiębiorcy oferujące produkty konopne często stają przed różnymi wynikami kontroli celno-skarbowych, co świadczy o braku jednomyślności w podejściu kontrolerów do kwestii opodatkowania suszu konopi włóknistych.
W niektórych przypadkach, kiedy kontrolerzy celno-skarbowi odwiedzają sklep, właścicielom udaje się przekonać ich, że susz konopi włóknistych nie podlega akcyzie. Argumenty te są akceptowane przez kontrolerów, którzy następnie rezygnują z dalszych działań i nie stwierdzają żadnych nieprawidłowości.
W innych sytuacjach kontrolerzy decydują się nałożyć mandat, zazwyczaj w wysokości 1000 zł. Jeśli mandat zostanie przyjęty przez właściciela sklepu, kontrolerzy rezygnują z zabierania towarów i opuszczają miejsce kontroli.
Jednak w bardziej skrajnych przypadkach, kontrolerzy mogą zdecydować się na zabór całego asortymentu konopi włóknistych. Dopiero na przesłuchaniu proponują mandat oraz przepadek towarów zarekwirowanych podczas kontroli. Czasami oferują zwrot towaru, wymagając umieszczenia na nim Polskich znaków akcyzy.
Te różne scenariusze pokazują, że podejście kontrolerów celno-skarbowych do suszu konopi włóknistych jest niespójne i zróżnicowane. Brak jednoznacznych wytycznych i interpretacji przepisów prowadzi do różnych, często sprzecznych, działań, wprowadzając niepewność i niejednoznaczność w branży produktów konopnych.
W celu dogłębnej analizy, czy konopie włókniste mogą być uznane za wyrób do palenia podlegający akcyzie zgodnie z art. 98 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, należy szczegółowo rozpatrzyć zarówno treść tego artykułu, jak i charakterystykę konopi włóknistych w kontekście przepisów prawa.
Pierwszym krokiem jest zrozumienie definicji wyrobów tytoniowych według ustawy. Art 98. klasyfikuje jako wyroby tytoniowe papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki. Kluczowe w tej definicji jest to, że wymienione produkty muszą zawierać tytoń, czyli suszone liście rośliny tytoniowej. Jest to fundamentalne dla dalszej analizy, ponieważ konopie włókniste, będące odmienną rośliną, nie zawierają tytoniu.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej konopiom włóknistym. Są one odmianą Cannabis sativa, jednak różnią się od odmian wykorzystywanych do produkcji marihuany. Ich głównym zastosowaniem jest produkcja włókien, nasion, kwiatów i oleju. Konopie włókniste charakteryzują się niską zawartością THC, substancji psychoaktywnej występującej w innych odmianach konopi. W związku z tym, nie są one używane ani postrzegane jako produkt do palenia w celach rekreacyjnych czy jako substytut tytoniu.
Następnym istotnym aspektem jest interpretacja ust. 8 artykułu 98. Ustęp ten odnosi się do produktów składających się w całości lub w części z substancji innych niż tytoń, które jednak spełniają kryteria ustalone dla wyrobów tytoniowych. Zasadniczo oznacza to, że nawet jeśli produkt nie zawiera tytoniu, musi on być podobny do papierosów, cygar, cygaretek lub tytoniu do palenia pod względem sposobu użycia, formy i oczekiwań konsumentów.
Susz roślinny, który został zrolowany w formie papierosa, niezależnie od tego, co się w nim znajduje – czy to tytoń, konopie, dziurawiec, czy nawet trociny drzewne – niewątpliwie podlega opodatkowaniu akcyzą. Jest to zgodne z przepisami prawa, które nie rozróżniają składników wypełniających papierosa, lecz skupiają się na formie, w jakiej jest on przedstawiony konsumentom. Takie podejście do akcyzowania produktów w formie papierosów jest zatem jednoznaczne i nie pozostawia miejsca na wątpliwości.
Zastosowanie tego przepisu do nieprzetworzonych kwiatów konopi włóknistych napotyka jednak na poważne trudności. Po pierwsze, konopie włókniste ze względu na swoją naturę i skład chemiczny nie są porównywalne z wyrobami tytoniowymi. Nie są one przeznaczone ani powszechnie używane do palenia w sposób, w jaki używa się tytoniu. Dlatego argument, że mogłyby one spełniać kryteria dla papierosów, cygar, cygaretek lub tytoniu do palenia, wydaje się naciągany.
Ostatni aspekt to kwestia celu ustawy i jej ducha. Ustawa o podatku akcyzowym ma na celu opodatkowanie produktów tytoniowych, które ze względu na swoje skutki zdrowotne i społeczne są przedmiotem szczególnych regulacji podatkowych. Konopie włókniste, jako roślina o zupełnie innym przeznaczeniu i właściwościach, nie pasują do tej kategorii. Ich włączenie do kategorii wyrobów tytoniowych podlegających akcyzie na podstawie ust. 8 nie tylko byłoby naciągane, ale również mogłoby prowadzić do nieporozumień i problemów interpretacyjnych w przyszłości.
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii, uprawa konopi włóknistych (Cannabis sativa L.) w Polsce jest ściśle regulowana i ograniczona do konkretnie określonych celów. Ustawa ta precyzyjnie definiuje dopuszczalne zastosowania konopi włóknistych, wykluczając tym samym możliwość ich uprawy na cele związane z paleniem. W myśl artykułu 45 ust. 3 tej ustawy, uprawa konopi włóknistych może być prowadzona wyłącznie na cele takie jak: włókiennicze, chemiczne, celulozowo-papiernicze, kosmetyczne, farmaceutyczne, energetyczne, a także na potrzeby nasiennictwa, badań naukowych, hodowli odmian konopi włóknistych, rekultywacji gruntów, celów spożywczych, weterynaryjnych, paszowych, pszczelarskich, nawozowych, izolacyjnych oraz do produkcji materiałów kompozytowych i budowlanych.
Polskie prawo, przez ograniczenie dopuszczalnych zastosowań konopi włóknistych do ściśle określonych celów, takich jak włókiennicze, chemiczne, czy farmaceutyczne, wyraża jednoznaczną intencję, by zapobiegać ich wykorzystaniu do celów tworzenia rekreacyjnych produktów do palenia.
Należy podkreślić, że działania organów celno-skarbowych w zakresie klasyfikacji i opodatkowania produktów zawierających konopie włókniste jako tytoniu do palenia są niezgodne z wyraźnymi zapisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Ustawa ta, poprzez precyzyjne określenie dozwolonych zastosowań konopi włóknistych, wyklucza ich wykorzystanie do celów niezgodnych z tymi zapisami, w tym do produkcji produktów do palenia.
W świetle tej ustawy, jakiekolwiek działanie mające na celu legalizację lub akceptację produktów do palenia zawierających konopie włókniste, włącznie z nałożeniem na nie polskich znaków akcyzy, jest działaniem sprzecznym z intencją i literą prawa. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii stanowi jasne i niepodważalne ramy prawne, wykluczające wykorzystanie konopi włóknistych do produkcji artykułów przeznaczonych do palenia.
Z ustawy o akcyzie literalnie wynika, że konopie włókniste nie podlegają podatkowi akcyzowemu. Wyjątek mogłaby tu stanowić tutaj jedynie sytuacja, w której roślina konopi włóknistych zostanie przetworzona na oczywisty produkt do palenia np. susz zostanie umieszczony w gilze papierosową. Jednak taki produkt również nie powinien być akcyzowany ponieważ jest produktem nielegalnym w świetle ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Taki produkt zwyczajnie nie powinien być legalnie sprzedawany.
Wprowadzenie podatku akcyzowego na kwiaty konopi włóknistych może mieć znaczące skutki ekonomiczne w kontekście wszystkich legalnych zastosowań tej rośliny. Akcyza, będąca podatkiem pośrednim nałożonym na określone towary, zwykle ma za zadanie regulować konsumpcję produktów uważanych za szkodliwe lub luksusowe. Jednak w przypadku konopi włóknistych, które mają szerokie zastosowanie w wielu legalnych i pozytywnych dla społeczeństwa obszarach, taki podatek mógłby wywołać szereg negatywnych konsekwencji.
W świetle ostatnich danych dotyczących spadku upraw konopi włóknistych w Polsce, gdzie w ciągu dwóch lat zniknęła połowa plantacji, wprowadzenie akcyzy na konopie włókniste miałoby prawdopodobnie dodatkowo negatywny wpływ na ten sektor. W 2022 roku uprawiano konopie na zaledwie 1786 hektarach, co stanowi znaczący spadek w porównaniu do ponad 3,5 tysiąca hektarów w 2020 roku. Ten trend wskazuje na już istniejące trudności, z jakimi boryka się branża konopna w Polsce.
Nałożenie akcyzy na konopie włókniste mogłoby dodatkowo zwiększyć ciężar finansowy dla rolników, którzy już doświadczają zmniejszenia powierzchni upraw. Zwiększone koszty produkcji spowodowane dodatkowym obciążeniem podatkowym mogłyby dodatkowo zniechęcić rolników do inwestowania w uprawę konopi, co mogłoby prowadzić do dalszego zmniejszenia areału uprawnego. W konsekwencji, spadek produkcji konopi włóknistych miałby wpływ na cały łańcuch dostaw, od dostępności surowca po finalne produkty dostępne na rynku.
Wzrost kosztów związanych z uprawą konopi włóknistych mógłby także ograniczyć możliwości rozwoju dla nowych i istniejących przedsiębiorstw w tej branży. Firmy mogłyby napotkać na trudności związane z wysokimi cenami surowców, co mogłoby z kolei wpłynąć na ceny końcowe produktów, czyniąc je mniej konkurencyjnymi. Taka sytuacja mogłaby również spowodować, że branża konopna w Polsce stanie się mniej atrakcyjna dla inwestorów i przedsiębiorców, co miałoby długoterminowe skutki dla innowacyjności i rozwoju tego sektora.
Akcyza na konopie włókniste w kontekście aktualnych trendów spadkowych w uprawach tej rośliny mogłoby dodatkowo zaszkodzić sektorowi konopnemu w Polsce, ograniczając jego rozwój, innowacyjność i konkurencyjność na rynku europejskim i światowym.
Zmniejszona Konkurencyjność na Rynku Europejskim: Polskie przedsiębiorstwa konopne, obciążone dodatkowym kosztem w postaci akcyzy, znajdują się w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej w stosunku do firm z innych krajów UE, gdzie taki podatek nie jest stosowany. Wysokie koszty produkcji i dystrybucji w Polsce mogą prowadzić do wyższych cen końcowych produktów, co sprawia, że polskie towary stają się mniej atrakcyjne dla konsumentów wewnątrz i poza granicami kraju.
Ryzyko Przenoszenia Działalności za Granicę: Polskie przedsiębiorstwa konopne mogą rozważać przeniesienie części lub całej swojej działalności do krajów, gdzie nie są pobierane akcyzy na konopie włókniste. Taka relokacja mogłaby obejmować przeniesienie produkcji, przetwarzania lub nawet siedziby korporacyjnej, co miałoby negatywny wpływ na gospodarkę Polski, w tym na zatrudnienie i dochody podatkowe.
Wpływ na Inwestycje i Innowacje: Wysokie koszty operacyjne i zmniejszona rentowność mogą odstraszać potencjalnych inwestorów, co wpływa negatywnie na innowacyjność i rozwój branży konopnej w Polsce. Inwestorzy mogą szukać bardziej atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych w krajach, gdzie warunki biznesowe są bardziej sprzyjające.
Potencjalne Skutki dla naszego kraju: Wyższe ceny produktów konopnych w Polsce mogą ograniczać dostępność tych produktów dla konsumentów, zwłaszcza w porównaniu z tańszymi alternatywami z innych krajów UE. Konsumenci w Polsce mogą skłaniać się ku zamawianiu produktów konopnych z zagranicy, które oferują korzystniejsze ceny, omijając tym samym polski system podatkowy. To z kolei może wpłynąć na zmniejszenie popytu na krajowe produkty konopne, ograniczając ich atrakcyjność na rynku lokalnym.
W celu rozwiązania problemu klasyfikacji konopi włóknistych przez Urzędy Celno-Skarbowe w Polsce, istotne jest wprowadzenie dokładnych i jednoznacznych wytycznych prawnych. Te wytyczne powinny jasno określać, jak należy traktować konopie włókniste w kontekście podatkowym, co pomoże uniknąć niejasności i różnic w interpretacji. Dodatkowo, należy zwiększyć dialog między urzędami a przedstawicielami branży konopnej. Taki dialog będzie służył lepszemu zrozumieniu specyfiki rynku konopi, jego potrzeb i wyzwań, co może przyczynić się do bardziej świadomych i trafnych decyzji podatkowych i regulacyjnych. Te kroki są kluczowe do zapewnienia sprawiedliwego i efektywnego traktowania konopi włóknistych w polskim systemie podatkowym.
Chcesz podzielić się swoją historią z kontroli? Jesteś Urzędnikiem celno-skarbowym i chcesz podjąć dialog z branżą konopną? Napisz na: kamil@cannabis-spot.pl
Nie jestem prawnikiem. Powyższy tekst nie stanowi formalnej analizy lub porady prawnej a jedynie osobiste stanowisko autora.
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 139,99 zł.
Dodaj do koszyka7
0
Odwiedź nas na:
Nasze produkty
Podobne artykuły
“CBD? A to nie jest czasem marihuana?” – takie pytanie słyszymy średnio 10 razy dziennie…
Czytaj więcejNa skróty: Czym jest CBD i jak działa? Zacznijmy od CBD. CBD, czyli kannabidiol, to…
Czytaj więcejCo to jest CBG Zanim przejdę do opisu i charakterystyki samego suszu, należałoby pokrótce wytłumaczyć…
Czytaj więcejDepresja to powszechna choroba, której nie należy lekceważyć.
Czytaj więcejCBD można stosować zarówno w celach profilaktycznych, jak i terapeutycznych. W jakich dawkach i stężeniach najlepiej przyjmować CBD?
Czytaj więcejNa skróty: Pierwsze przełamanie lodów w serwowaniu hybrydowych odmian z zawartością CBG i CBD nastąpiło…
Czytaj więcej